2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  

2018


2011

Praktisch handvat voor effectiever functioneren

Vraagstukken waar u bij herhaling tegenaan loopt, belemmerende patronen in uw manier van denken, voelen en doen… Herkenbaar, dat zeker. Maar hoe krijgt u inzicht in uw valkuilen en kwaliteiten en hoe leert u de ander beter te doorzien en begrip te krijgen voor mensen en situaties? Samen met een tweetal collega’s ontwikkelde Hugo Hoetink, senior trainer en consultant bij Horizon Training & Ontwikkeling, een persoonlijkheidstypologie die hierop antwoord kan geven. Kijk in de spiegel en maak kennis met de Voelerdenker, Voelerdoener en Denkerdoener!
Lees meer


Leiderschap anno 2011

U bent senior manager, projectleider en/of adviseur en beschikt inmiddels over behoorlijk wat gereedschap om uw taken goed uit te voeren. Desondanks blijft het laveren tussen verschillende tegengestelde krachten of dilemma’s die op uw pad komen. De realiteit is een voortdurende zoektocht. Hoe combineer ik een focus op resultaat en zorg voor mijn mensen? Hoe combineer ik verandering en de nodige stabiliteit? Hoe ga ik om met concurrentie en samenwerking? Kortom, wat is de essentie van hedendaags leiderschap? May Ing Tan, senior trainer en essentiecoach bij Horizon Training & Ontwikkeling, heeft daar zo haar eigen mening over.
Lees meer


Meer diepgang en effect

Gespreksvaardigheden. Regievoeren. Woordkeus. Belangrijke onderwerpen die centraal staan in een training. Toch is een vaardigheidstraining vaak niet voldoende. Misverstanden of irritaties ontstaan juist vaak door gedrag. Dat gedrag gaat een laagje dieper dan vaardigheden. Een training waarin gedrag centraal staat, heeft dus ook een ander effect. Van ’t Loo - Van Eck geeft cursisten in haar trainingen inzicht in hun gedrag door de Myers-Briggs Type Indicator (MBTI). Waar komt MBTI vandaan? Hoe werkt het? En wat levert het cursisten op?


Lees meer


Vraag en aanbod in de wereld van leven lang leren

Europa en de Verenigde Staten positioneren zich als kenniseconomieën. Hierin vormen kenniswerkers de spil. Om hun expertise te onderhouden moeten deze kenniswerkers hun ‘leven lang’ blijven leren. Over de wenselijkheid van deze voorstelling van zaken valt weinig af te dingen. Over de werkelijkheid des te meer.
Lees meer


Kennis in lagen

Sinds vele jaren worden in Nederland masteropleidingen aangeboden voor managers. In deze opleidingen wordt met name bedrijfskundige kennis ? doorgaans op het niveau van HBO of post-HBO - overgedragen. De bekendste zijn de MBA- (master of business administration) opleidingen. Deze postiniti?le masteropleidingen maken geen deel uit van het initiële, door de overheid gefinancierde, onderwijs.
Lees meer


Leiderschap in perspectief

Leidinggeven kent een aantal verwarrende paradoxen: de manager moet targets halen en goed zijn voor de medewerkers, “Think global, Act local”, veranderen en het overzicht houden, samenwerken en concurreren. De ontwikkelingen in het denken over Management Development vertoont een accentverschuiving van het traditionele managementdenken naar leiderschapsdenken gericht op authenticiteit, creatie en het toevoegen van waarden. In dit artikel onderzoek ik hoe Management Development zich heeft ontwikkeld en zoek ik naar wat nodig is om Management Development in de toekomst effectief te laten zijn.
Lees meer



2010

Waarin onderscheidt een MSc Bedrijfskunde zich van een MBA?

Sinds de invoering van de Bachelor-Master structuur bieden universiteiten ook masteropleidingen aan. Een aan een universiteit afgestudeerde bedrijfskundige krijgt dan de mastertitel ‘Master of Science’ (MSc). Via enkele universiteiten wordt de masteropleiding Bedrijfskunde ook aangeboden als universitaire managementopleiding voor managers met een afgeronde hbo-opleiding en enkele jaren werkervaring. Waarin onderscheiden deze universitaire MSc-opleidingen zich van andere masteropleidingen voor managers?
Lees meer


Integratie van post HBO opleidingen in management development projecten

Post-hbo's kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan management development (MD) trajecten binnen organisaties. Een groeiend aantal bedrijven kiest dan ook voor integratie van deze opleidingen in MD-trajecten. Wat is voor de medewerkers de betekenis van post-hbo voor het MD-beleid? Voorwaarden en kenmerken van een trend besproken.
Lees meer


Amerikaanse en Europese MBA's: zoek de verschillen

Bij de selectie van een MBA programma staat een kandidaat voor een belangrijke keuze: wil hij een Amerikaans of een Europees MBA. Hoewel de verschillen als gevolg van globalisering kleiner zijn geworden, kunnen programmatische en culturele aspecten zwaar wegen in het individuele beslissingstraject.
Lees meer


Opvallende Uitkomsten van de eerste Millian/NIDAP Opleidingsmarktmonitor

Vorige maand is de eerste Millian/ NIDAP Opleidingsmarktmonitor voor professionals uitgekomen. Het onderzoek is uitgevoerd door NIDAP in opdracht van Millian en zal jaarlijks herhaald worden. Naast trends in de opleidingenmarkt voor hogeropgeleiden en gedrag van (potentiële) studenten in deze markt, onderzoekt de opleidingsmarktmonitor de opleidingsbehoeften en wensen van de professional als student.
Lees meer


Persoonlijk Ontwikkel Plan, hou het eenvoudig

POP-gesprekken nemen in Nederland een grote vlucht. Bijna iedere maand is er wel een congres over dit gesprekstype en het aantal publicaties is niet meer op één hand te tellen.
Lees meer


SRM koppelt kennis aan persoonlijke effectiviteit

Toen praktijkopleider SRM bijna vijftig jaar geleden het licht zag, bestond de reclamebranche uit louter selfmade mensen. De onstuimige groei van de markt leidde echter tot een intocht van jonge en vaak onervaren reclamemakers. Hen moest elk facet van het vak worden bijgebracht. Al gauw bleek de persoon zelf het belangrijkste 'facet' te zijn.
Lees meer


POP, Communicatie en gemak als kritische succesfactoren

Het voeren van POP-gesprekken is in Nederland inmiddels gemeengoed. Als iedere organisatie haar CAO naleeft, zou er in 2004 met maar liefst 2,8 miljoen Nederlanders een POP-gesprek gevoerd zijn.
Lees meer


Action Learning & Management Development

Door het bijwonen van lezingen, surfen op internet en het lezen van bestsellers van goeroes blijven managers op de hoogte van de nieuwe theorieën. Nu is papier geduldig en is ‘weten’ en ‘kennen’ totaal iets anders dan ‘kunnen’ en ‘zijn’.
Lees meer


Beïnvloeden zonder Formele Macht

De eerste stap in het effectief beïnvloeden is het bepalen van je doel en het bepalen van de te beïnvloeden partij. Beïnvloeden heeft vervolgens sterk te maken met de manier waarop je denkt over de te beïnvloeden persoon of groep.
Lees meer


Fundament voor de top

De trainings- en opleidingsmarkt is aan allerlei veranderingen onderhevig. Bepaalde ontwikkelingen vereisen een andere inhoud aan trainingsprogramma's. Alleen die opleidingsinstuten, die hun trainingen en opleidingen aanpassen zullen in staat zijn een grote meerwaarde te leveren aan deelnemers..
Lees meer


Cultuurverandering als sleutel tot persoonlijke ontwikkeling

"Elke leider loopt het gevaar van zelfvoldaanheid, isolement en gebrek aan kritiek. Dat is zeker waar. Er wordt vreselijk geslijmd met de leiders. Eerst had ik dat niet door, maar op een dag zag ik het heel scherp. Mensen proberen een wit voetje bij je te halen.. "
Lees meer


Succesvolle Projecten in de Praktijk

Al 30 jaar is projectmanagement en projectmatig werken niet meer weg te denken uit het arsenaal van de manager. De aandacht voor het onderwerp groeit nog steeds. Niet onlogisch als je bedenkt dat het efficiënter maken van organisaties, zeker vanuit een kostenperspectief, vaak leidt naar het weg-snijden van 'overtollig vet'..
Lees meer


Leiderschap en Strategisch Opereren in de Public Health

Leiderschap en strategisch opereren in de public health zijn van wezenlijk belang om dit boeiende, maar ook uitermate complexe werkterrein goed en volledig tot zijn recht te laten komen. De public health verdient veel meer waardering dan ze op dit moment krijgt. De (toekomstige) sleutelfiguren in de public health dienen de wegen te vinden om deze erkenning ook daadwerkelijk te krijgen.
Lees meer


Young Professionals met Action Learning op weg naar succesvol leiderschap

De Young Professionals van nu zijn de drijvende kracht achter succesvolle organisaties in de toekomst. Het huidige economische klimaat laat onomwonden zien dat goed toegeruste en bekwame managers nodig zijn om organisaties door moeilijke tijden te loodsen. Door te anticiperen op toekomstige ontwikkelingen, tijdig interventies te plegen en goede afwegingen te maken, bouwen zij aan gezonde organisaties die competitief voordeel weten te realiseren en te vergroten.
Lees meer


Afspraak als leidraad

Het functionerings- en beoordelingsgesprek is een alom bekend gesprek in organisaties. Deze gesprekken kunnen niet zonder eerder gemaakte afspraken over zowel taken als doelen en vaak ook over competenties...
Lees meer


De Rol van Masteropleidingen bij Technologische Innovatie

De Nederlandse kenniseconomie verliest momentum: het aantal afgestudeerden in de exacte studierichtingen daalt, de uitgaven voor research & development liggen onder het ambitieniveau van de Europese Unie, Nederland verliest terrein op de ranglijst van Europese kenniseconomieën en de klachten over het universitaire klimaat worden steeds luider. Deze kenschets van een recent verschenen SER advies is tegelijkertijd een uitdaging voor de executive Masteropleidingen van de TU Delft en van de andere technische universiteiten om hierin verandering aan te brengen.
Lees meer


Afgestudeerd is Uitgestudeerd?

Lerende organisaties staan volop in de belangstelling. Het inzicht breekt door dat alleen organisaties met een hoogontwikkeld leervermogen overeind zullen blijven. Continu lerende individuen zijn daarin een noodzakelijke maar geen voldoende voorwaarde. Pas als de individuele leerervaringen worden gedeeld met collega's en geïntegreerd in het voortbrengingsproces van producten en diensten, is sprake van een lerende organisatie. Een goede Masteropleiding leert deelnemers te leren en sluit aan op individuele en collectieve leerbehoeften.
Lees meer


De kracht van integrale HRD

De academy for Learning and Development (A4LD) is een particuliere aanbieder van een integraal ontwikkelprogramma voor de HRD professional. Doelstelling is om het HRD werkterrein te ondersteunen met een totaal aanbod van dienstverlening. Varierend van gevalideerde en certificerende post-HBO leergangen op HRD gebied tot een compleet conceptueel aanbod voor de inrichting van Corporate Academies.
Lees meer