2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  

2018


2011

Praktisch handvat voor effectiever functioneren

Vraagstukken waar u bij herhaling tegenaan loopt, belemmerende patronen in uw manier van denken, voelen en doen… Herkenbaar, dat zeker. Maar hoe krijgt u inzicht in uw valkuilen en kwaliteiten en hoe leert u de ander beter te doorzien en begrip te krijgen voor mensen en situaties? Samen met een tweetal collega’s ontwikkelde Hugo Hoetink, senior trainer en consultant bij Horizon Training & Ontwikkeling, een persoonlijkheidstypologie die hierop antwoord kan geven. Kijk in de spiegel en maak kennis met de Voelerdenker, Voelerdoener en Denkerdoener!
Lees meer


Leiderschap anno 2011

U bent senior manager, projectleider en/of adviseur en beschikt inmiddels over behoorlijk wat gereedschap om uw taken goed uit te voeren. Desondanks blijft het laveren tussen verschillende tegengestelde krachten of dilemma’s die op uw pad komen. De realiteit is een voortdurende zoektocht. Hoe combineer ik een focus op resultaat en zorg voor mijn mensen? Hoe combineer ik verandering en de nodige stabiliteit? Hoe ga ik om met concurrentie en samenwerking? Kortom, wat is de essentie van hedendaags leiderschap? May Ing Tan, senior trainer en essentiecoach bij Horizon Training & Ontwikkeling, heeft daar zo haar eigen mening over.
Lees meer


Meer diepgang en effect

Gespreksvaardigheden. Regievoeren. Woordkeus. Belangrijke onderwerpen die centraal staan in een training. Toch is een vaardigheidstraining vaak niet voldoende. Misverstanden of irritaties ontstaan juist vaak door gedrag. Dat gedrag gaat een laagje dieper dan vaardigheden. Een training waarin gedrag centraal staat, heeft dus ook een ander effect. Van ’t Loo - Van Eck geeft cursisten in haar trainingen inzicht in hun gedrag door de Myers-Briggs Type Indicator (MBTI). Waar komt MBTI vandaan? Hoe werkt het? En wat levert het cursisten op?


Lees meer


Het begeleiden van het spelen van het SerendipiteitSpel: geen kinderspel

Toen Wouter Reynaert en Teun van Aken in 2003 beiden als lector van Fontys Hogeschool Personeel en Arbeid werden geïnstalleerd, vroegen zij de aanwezigen: wie heeft zijn loopbaan gepland? Daaruit bleek dat dat bij weinig mensen het geval was. Toch zie je veel producten en instrumenten die te maken hebben met het plannen van loopbanen. Als het dan bij loopbanen niet zozeer gaat om een vooraf vaststaand pad – om loopbaanplanning – waar gaat het dan wel om?
Lees meer


Nut en noodzaak van talentontwikkeling

We leven in een tijdperk met een war for talent onder bedrijven; een arbeidsmarkt gekenmerkt door een talentenjacht. De schaarste aan talent is in vele sectoren pijnlijk voelbaar. De vergrijzing, ontgroening en verkleuring van de beroepsbevolking, bloeiende economieën en een toenemende behoefte aan jonge, hoogopgeleide kenniswerkers zorgen ervoor dat er een structureel tekort aan talent is ontstaan. Deze factoren leiden ertoe dat het overgrote deel van de HR-professionals talentmanagement als een van de strategische business prioriteiten binnen hun organisatie zien.
Lees meer


Succesvol sturen van veranderingsprocessen

Veranderen is een moeizaam proces. Zeventig procent van alle veranderingsprocessen blijkt niet succesvol en strandt nog voor de eindstreep. Wat is er nodig om de gewenste veranderingen daadwerkelijk te realiseren en een veranderingsproces tot een goed einde te brengen?
Lees meer



2010

Ik ben er een ander mens door geworden

In 2001 ben ik begonnen met leidinggeven en daar had ik geen opleiding in. Ik deed het puur op intuïtie. Af en toe ging dat heel goed en af en toe liep dat uit de klauwen en dan dacht ik: hoe heb ik dat toch kunnen doen?
Lees meer


Integratie van post HBO opleidingen in management development projecten

Post-hbo's kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan management development (MD) trajecten binnen organisaties. Een groeiend aantal bedrijven kiest dan ook voor integratie van deze opleidingen in MD-trajecten. Wat is voor de medewerkers de betekenis van post-hbo voor het MD-beleid? Voorwaarden en kenmerken van een trend besproken.
Lees meer


SRM koppelt kennis aan persoonlijke effectiviteit

Toen praktijkopleider SRM bijna vijftig jaar geleden het licht zag, bestond de reclamebranche uit louter selfmade mensen. De onstuimige groei van de markt leidde echter tot een intocht van jonge en vaak onervaren reclamemakers. Hen moest elk facet van het vak worden bijgebracht. Al gauw bleek de persoon zelf het belangrijkste 'facet' te zijn.
Lees meer


Ligt het aan de Klant of is er met mij iets aan de Hand? LSD? Graag!

Een medewerker van de afdeling Klantadvies merkt steeds maar weer dat emotionele verhalen van klanten hem erg raken. Zijn overtuiging is dat dat geen goede zaak is. Hij probeert zijn gesprekken continu zakelijk en objectief te voeren maar merkt dat hem dat veel moeite kost. Aan het einde van de dag is hij moe en teleurgesteld. ‘Kan ik dit werk nog wel aan?’ vraagt hij zich af.
Lees meer


Fundament voor Professionele Ontwikkeling

Goed opgeleid, ambitieus, gedreven werker, sociaal vaardig, weet wat hij wil. Aangenomen als jong talent, met als opdracht om eens een flinke nieuwe wind door de tent te laten waaien. Zijn carriëre lijkt een inkoppertje!
Lees meer


Action Learning & Management Development

Door het bijwonen van lezingen, surfen op internet en het lezen van bestsellers van goeroes blijven managers op de hoogte van de nieuwe theorieën. Nu is papier geduldig en is ‘weten’ en ‘kennen’ totaal iets anders dan ‘kunnen’ en ‘zijn’.
Lees meer


Persoonlijk Leiderschap begint in Jezelf, bij Jezelf

'Be the change you want to see in the world', stelde Mahatma Gandhi. Deze geestelijke leider is een voorbeeld van iemand die leefde vanuit zijn eigen kracht.
Lees meer


Personal Branding: Het sterke merk jij

Hoe maak je jezelf zichtbaar in een professionele omgeving? "Mensen zijn bang dat ze zichzelf teveel op de borst kloppen als ze zich profileren", zegt Karin Leithuijser. Zij is senior trainer en coach bij trainingsbureau Van Harte & Lingsma en stond aan de wieg van de nieuwe training Personal Branding.
Lees meer


Goed managen kun je leren

Een opvolger in een MKB-familiebedrijf, nu nog manager van een afdeling, wil een goede manager zijn, voordat hij over drie jaar eindverantwoordelijke is. Een manager van een productieafdeling in een grote onderneming wil ook goed managen, als opmaat voor zijn volgende carrierestap.
Lees meer


Je hoeft niet alles te kunnen

Wat zijn persoonlijke vaardigheden? Hoe persoonlijk zijn ze? Wat is er wel en wat niet te ontwikkelen? En hoe doe je dat op een manier die bij je past? Nicole Eggermont, directeur training en opleiding bij Schouten & Nelissen Vaardigheden, schreef er een boek over..
Lees meer


Goed managen kun je leren...

Een opvolger in een MKB-familiebedrijf, nu nog manager van een afdeling, wil een goede manager zijn, voordat hij over drie jaar eindverantwoordelijke is. Een manager van een productieafdeling in een grote onderneming wil ook goed managen, als opmaat voor zijn volgende carrièrestap.
Lees meer


ZEPcompany: plaatst jezelf out of the box!

Trendanalisten weten het al; in de komende jaren zal 25% van de beroepsbevolking weer gaan jobhoppen, na een recessieperiode waarbij professionals bleven zitten waar zij zaten.
Lees meer


Tips voor de top

Marike van Zanten is freelance journalist. Voor haar boek ‘Mevrouw, mijne heren...’ interviewde ze 25 topvrouwen over hun drijfveren, carriérestrategie en persoonlijke offers. Het boek biedt de aanstormende generatie vrouwen een routekaart voor de top en was genomineerd voor Managementboek van het Jaar 2006.
Lees meer


De Zeven Eigenschappen van de Effectieve Architect

ICT architectuur begint zo langzamerhand volwassen te worden. Er is al veel nagedacht over de succesfactoren van architectuur en inmiddels zijn we met zijn allen ook tot het inzicht gekomen dat effectiviteit van architectuur – en van de architect- niet alleen afhangt van technische hoogstandjes, maar ook van de mate waarin architectuur rekening houdt met de menselijke factor..
Lees meer


Maak Werk van Geluk op je Werk

Gelukkige mensen zijn productiever, creatiever, innovatiever en beter bestand tegen werkdruk. Organisaties besteden daarom steeds meer aandacht aan het geluk van medewerkers. “Als mensen onvoldoende gelukkig zijn in hun werk, heb je daar als werkgever of leidinggevende concreet last van”.
Lees meer