2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  

2018


2012

Meer rendement met action learning

Action Learning is een leerfilosofie die in de jaren ’40 is ontwikkeld door de Britse managementconsultant en professor Reg Revans (1907-2003). Het is ontstaan toen Revans managers van een kolenmijn in kleine groepen met elkaar liet samenkomen om ervaringen te delen en elkaar vragen te stellen over wat ze hadden gezien en gehoord.
Lees meer



2011

Action Learning als aanleiding voor Kamervragen

Bij het volgen van de diverse colleges tijdens de Executive MBA aan Business School Nederland in Buren, werd het me steeds duidelijker dat leiderschap de Haarlemmerolie is voor alle organisaties. Mijn afstudeeropdracht (dissertation) heb ik daarom gewijd aan leiderschap binnen het Ministerie van Defensie. Mijn doel is om met behulp van mijn afstudeeronderzoek verandering te brengen binnen Defensie. Ik zie dit als een belangrijke kans voor de organisatie.
Lees meer


“Niet stilstaan en blijven ontwikkelen is het motto”

Desiree Fokkelman nam 9 november j.l. haar diploma in ontvangst voor de post-hbo opleiding Bedrijfskunde van Hogeschool Utrecht. Vandaag zoeken we haar op bij Conclusion Learning Centers waar zij werkt als operationeel manager. Desiree begon haar carrière bij Conclusion als directiesecretaresse. Ze nam tijdens deze functies steeds meer projecten voor haar rekening en groeide door als Project Manager. Dit beviel haar erg goed. Ze ging in gesprek met haar manager over de mogelijkheden om verder te groeien binnen het bedrijf. Haar manager gaf haar het advies om haar theoretische achtergrond te vergroten. De zoektocht naar een geschikte opleiding kon beginnen.
Lees meer


Executive Master: juist nu een goede investering

We weten het al langer: de wereld is een plaats vol verandering. De afgelopen tijd, tijdens de kredietcrisis is dat des te duidelijker geworden. Ging het in voorbije jaren om reorganisaties, fusies, overnames, allianties en privatisering, tegenwoordig tellen internationalisering, mondialisering en hardere concurrentie op de wereldarbeidsmarkt steeds zwaarder. Investeren in jezelf (lifelong learning) is een goede manier om loopbaanzekerheid te behouden.
Lees meer


Vraag en aanbod in de wereld van leven lang leren

Europa en de Verenigde Staten positioneren zich als kenniseconomieën. Hierin vormen kenniswerkers de spil. Om hun expertise te onderhouden moeten deze kenniswerkers hun ‘leven lang’ blijven leren. Over de wenselijkheid van deze voorstelling van zaken valt weinig af te dingen. Over de werkelijkheid des te meer.
Lees meer


Leiderschap in perspectief

Leidinggeven kent een aantal verwarrende paradoxen: de manager moet targets halen en goed zijn voor de medewerkers, “Think global, Act local”, veranderen en het overzicht houden, samenwerken en concurreren. De ontwikkelingen in het denken over Management Development vertoont een accentverschuiving van het traditionele managementdenken naar leiderschapsdenken gericht op authenticiteit, creatie en het toevoegen van waarden. In dit artikel onderzoek ik hoe Management Development zich heeft ontwikkeld en zoek ik naar wat nodig is om Management Development in de toekomst effectief te laten zijn.
Lees meer


Timemanagement & E-learning

E-learning heeft een positieve invloed op Timemanagement! De eerste stelling waarmee dit artikel een positie in neemt ten aanzien van twee begrippen die op het eerste oog weinig met elkaar qua inhoud van doen hebben. Al nadenkend over de twee begrippen kom ik tot de conclusie dat beide begrippen op procesniveau of zoals u wilt op een hoger abstractieniveau toch veel met elkaar van doen hebben.
Lees meer



2010

Het nieuwe leren

Iedereen heeft het tegenwoordig over het Nieuwe Werken: tijd- en plaatsonafhankelijk werken, overal bij kunnen en altijd bereikbaar zijn. Uitgangspunt in dit concept is flexibiliteit. Een begrip dat ook in opleidingenland zijn intrede heeft gedaan. Bij Capgemini Academy gaat het zelfs veel verder dan tijd- en plaatsonafhankelijkheid. Daar staat de cursist volledig centraal met zijn individuele kennis, vaardigheden, leervoorkeuren, ambities en drukke agenda. En dat maakt deze Flexibele Leerroute tot een succesvol en veelgevraagd traject. Want het nieuwe werken vraagt ook om een nieuwe manier van leren.
Lees meer


Opvallende Uitkomsten van de eerste Millian/NIDAP Opleidingsmarktmonitor

Vorige maand is de eerste Millian/ NIDAP Opleidingsmarktmonitor voor professionals uitgekomen. Het onderzoek is uitgevoerd door NIDAP in opdracht van Millian en zal jaarlijks herhaald worden. Naast trends in de opleidingenmarkt voor hogeropgeleiden en gedrag van (potentiële) studenten in deze markt, onderzoekt de opleidingsmarktmonitor de opleidingsbehoeften en wensen van de professional als student.
Lees meer


Selectiecriteria helpen bij keuze masteropleiding

In Nederland kunnen professionals tegenwoordig kiezen uit een groot aanbod van Masteropleidingen, al dan niet in deeltijd. Het wordt moeilijk om door de bomen het bos te zien.
Lees meer


Focus op het cognitieve element bij Masteropleiding op afstand

'Er is veel aandacht besteed aan de opzet en de studiebelasting. Zo zijn de contactavonden uitsluitend in de avonduren gepland, zodat er geen werktijd verloren gaat'. Een van de argumenten waarmee TSM Business School de Master-op-afstand in de markt zet. Maar wordt een opleiding alleen gekozen op basis van dit criterium? Welke rol speelt de inhoud bij de keuze van een master?
Lees meer


ING maakt medewerker tot ondernemer van zijn eigen loopbaan

ING besteedt veel aandacht aan de competentieontwikkeling van zijn medewerkers en heeft daarvoor een geïntegreerd plan ontwikkeld: het Click-Call-Face concept. De reden hiervoor is niet de krapte op de arbeidsmark, want volgens Ton Hopmans, hoofd van het Service Center Learning, creërt een bedrijf zijn eigen krapte als het zijn menselijk potentieel niet optimaal benut.
Lees meer


Duaal Leren voor Professionals

Hoe zien deeltijd- en/ of avondstudies eruit binnen een vakgebied als milieu- en natuurstudies? Dat het hier gespecialiseerde opleidingen betreft betekent geenszins dat ze niet over de grenzen van hun eigen vakgebied heenkijken.
Lees meer


Slimmer Leren: Doelmatige Ontwikkeling van je eigen Talenten

Eigenlijk is het verwonderlijk dat onze samenleving de mogelijkheid biedt om op allerlei terreinen van alles te leren, maar dat er nog maar weinig mogelijkheden geboden worden om te leren hoe je moet leren..
Lees meer


Action Learning & Management Development

Door het bijwonen van lezingen, surfen op internet en het lezen van bestsellers van goeroes blijven managers op de hoogte van de nieuwe theorieën. Nu is papier geduldig en is ‘weten’ en ‘kennen’ totaal iets anders dan ‘kunnen’ en ‘zijn’.
Lees meer


Fundament voor de top

De trainings- en opleidingsmarkt is aan allerlei veranderingen onderhevig. Bepaalde ontwikkelingen vereisen een andere inhoud aan trainingsprogramma's. Alleen die opleidingsinstuten, die hun trainingen en opleidingen aanpassen zullen in staat zijn een grote meerwaarde te leveren aan deelnemers..
Lees meer


MBA - At the heart of Business Transformation

Business generates wealth in an international, culturally diverse and technologically advanced world, characterized by rapid change and complex interdependencies. It is a powerful driver of progress and economic development, and a key agent in what defines our human condition.
Lees meer


Executive Master Programmes

Executive MBA-programma's kosten aanzienlijk meer dan andere deeltijds MBA-opleidingen, en leveren ook veel meer op. Wat is het verschil tussen een Executive MBA en een deeltijd-MBA? En waarin onderscheidt een goede Executive MBA zich van een gewone Executive MBA?
Lees meer


Afstandsleren heeft de Toekomst, zeker bij Masteropleidingen

Steeds meer volwassenen studeren. Dat komt deels uit interesse. Maar ook omdat ze hun competenties willen bijhouden of omdat de werkgever om een bepaalde opleiding vraagt.
Lees meer


Je hoeft niet alles te kunnen

Wat zijn persoonlijke vaardigheden? Hoe persoonlijk zijn ze? Wat is er wel en wat niet te ontwikkelen? En hoe doe je dat op een manier die bij je past? Nicole Eggermont, directeur training en opleiding bij Schouten & Nelissen Vaardigheden, schreef er een boek over..
Lees meer


Een nieuwe kijk op internationaal opleiden

De rol van HR in grote organisaties verandert. Op steeds meer plekken wordt HR centraal in de organisatie geplaatst en bijvoorbeeld perfomance management wordt ingezet als strategisch instrument.
Lees meer


Randstad maakt werk van opleidingen

Randstad wil de "beste mensen" in dienst hebben, maar ze vooral in dienst hóuden. Dat gebeurt met persoonlijke ontwikkelingsplannen en uiteraard ook via opleidingen en trainingen. Met die opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden probeert de organisatie zich op de arbeidsmarkt te onderscheiden.
Lees meer


Electronic Learning Performance System

“In een verhaal over Einstein vraagt een verslaggever hem om zijn telefoonnummer. ‘Natuurlijk’, antwoordt Einstein. Hij pakt het telefoonboek, zoekt het nummer op, schrijft het op een papiertje en geeft het aan de verslaggever. Stomverbaasd reageert die: ‘U wordt gezien als de slimste man van de wereld en u kunt uw eigen telefoonnummer niet onthouden?’ Einstein antwoordt:.. ‘
Lees meer


Philippe Naert van Tias: 'Wij maken de McKinsey's van deze wereld overbodig'

Nu het wat minder goed gaat met de economie bezuinigen bedrijven onder meer op hun opleidingen. 'Fout,' vindt directeur Philippe Naert van Tias Business School, leverancier van tal van vervolgopleidingen. 'Er moet juist méér in kennis en mensen worden geïnvesteerd.'
Lees meer


Leiderschap en Strategisch Opereren in de Public Health

Leiderschap en strategisch opereren in de public health zijn van wezenlijk belang om dit boeiende, maar ook uitermate complexe werkterrein goed en volledig tot zijn recht te laten komen. De public health verdient veel meer waardering dan ze op dit moment krijgt. De (toekomstige) sleutelfiguren in de public health dienen de wegen te vinden om deze erkenning ook daadwerkelijk te krijgen.
Lees meer


Duurzame HR

Mensen willen ook binnen de organisaties waar zij werken actief bijdragen aan een betere wereld. Dat biedt HR de kans om de ontwikkeling van medewerkers zodanig te sturen dat zij hét verschil maken voor een duurzame organisatie én voor een duurzame wereld!
Lees meer


Young Professionals met Action Learning op weg naar succesvol leiderschap

De Young Professionals van nu zijn de drijvende kracht achter succesvolle organisaties in de toekomst. Het huidige economische klimaat laat onomwonden zien dat goed toegeruste en bekwame managers nodig zijn om organisaties door moeilijke tijden te loodsen. Door te anticiperen op toekomstige ontwikkelingen, tijdig interventies te plegen en goede afwegingen te maken, bouwen zij aan gezonde organisaties die competitief voordeel weten te realiseren en te vergroten.
Lees meer


Studieproject voor MBA leidt tot carrièrestappen

Martijn Roelofs is Programma manager bij ASR Nederland en introduceert ‘Het Nieuwe Werken’ in combinatie met de keuze voor renovatie of nieuwbouw van de hoofdlocatie. Martijn heeft de Young Professional MBA gevolgd bij Business School Nederland.
Lees meer


De Rol van Masteropleidingen bij Technologische Innovatie

De Nederlandse kenniseconomie verliest momentum: het aantal afgestudeerden in de exacte studierichtingen daalt, de uitgaven voor research & development liggen onder het ambitieniveau van de Europese Unie, Nederland verliest terrein op de ranglijst van Europese kenniseconomieën en de klachten over het universitaire klimaat worden steeds luider. Deze kenschets van een recent verschenen SER advies is tegelijkertijd een uitdaging voor de executive Masteropleidingen van de TU Delft en van de andere technische universiteiten om hierin verandering aan te brengen.
Lees meer


Afgestudeerd is Uitgestudeerd?

Lerende organisaties staan volop in de belangstelling. Het inzicht breekt door dat alleen organisaties met een hoogontwikkeld leervermogen overeind zullen blijven. Continu lerende individuen zijn daarin een noodzakelijke maar geen voldoende voorwaarde. Pas als de individuele leerervaringen worden gedeeld met collega's en geïntegreerd in het voortbrengingsproces van producten en diensten, is sprake van een lerende organisatie. Een goede Masteropleiding leert deelnemers te leren en sluit aan op individuele en collectieve leerbehoeften.
Lees meer


De kracht van integrale HRD

De academy for Learning and Development (A4LD) is een particuliere aanbieder van een integraal ontwikkelprogramma voor de HRD professional. Doelstelling is om het HRD werkterrein te ondersteunen met een totaal aanbod van dienstverlening. Varierend van gevalideerde en certificerende post-HBO leergangen op HRD gebied tot een compleet conceptueel aanbod voor de inrichting van Corporate Academies.
Lees meer