2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  

2018


2012

Kennismaking met het Zijlstra Center

Het Zijlstra Center levert door academische vorming en onderzoek een bijdrage aan de verbetering van de bedrijfsvoering van overheden en maatschappelijke organisaties om op die wijze maatschappelijke meerwaarde te creëren.
Lees meer


Maatwerk in opleidingen

Heeft het volgen van hoger onderwijs nog zin en nut voor professionals? Dit is een terugkerende vraag in het maatschappelijk debat over onderwijs. Wat is de inspanning die je als individu, als mens, als professional moet leveren en welke baten staan daar tegenover? Kom je met het hoger onderwijs inderdaad nog verder in een tijd waarin de waarde van opgebouwde kennis steeds meer relatief wordt?
Lees meer



2011

Master of Sports

Sport speelt ontegenzeggelijk een belangrijke rol in onze maatschappij. Deze stelling wordt bijvoorbeeld gerechtvaardigd door het deel van de Nederlandse bevolking dat op enige wijze betrokken is bij sport. Zo doet 8 procent sportvrijwilligerswerk, 65 procent kijkt sport op tv en 34 procent is lid van een sportvereniging.
Lees meer


Samenleving vraagt om goed opgeleide managers

Waarom nog een opleiding volgen als je al geruime tijd werkzaam bent, een verantwoordelijke baan hebt en een volle agenda? Veel leidinggevenden en professionals zijn van mening dat ze op basis van hun werkervaring en in het verleden gevolgde opleidingen voldoende kennis en kunde in huis hebben om goed te kunnen functioneren. De praktijk leert echter dat opleidingen en cursussen uit het verleden vaak niet meer voldoende zijn om met de voortdurend veranderende vragen en eisen van politiek en maatschappij om te gaan.
Lees meer


Transitiemanagement; sleutel tot jouw duurzame samenleving

Jos Timmermans werkt als wetenschapper, adviseur en onderwijsontwikkelaar bij het Dutch Research Institute for Transitions van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij wordt gedreven door de vraag hoe onze maatschappij in de race tussen problemen en oplossingen aan het langste eind kan blijven trekken.
Lees meer


Financieel Economische Post-initiële Masteropleidingen

Doorzichtigheid, accountability en duurzaam ondernemen zijn steeds meer begrippen die een vast onderdeel dienen te zijn van de bedrijfsopzet. Iedere organisatie, profit of non-profit, moet voldoen aan steeds meer criteria om hun stakeholders tevreden te houden. Geld alleen is niet meer zaligmakend.
Lees meer


Moderne leiders vragen ander soort MBA

Op vele plekken in de wereld vindt een soort uitputting plaats. Niet alleen worden de natuurlijke hulpbronnen schaarser en verslechtert het milieu, ook steeds meer mensen raken gedemotiveerd of zelfs psychisch, mentaal en emotioneel uitgeput. Als dit zo doorgaat krijgen we steeds vaker te maken met de individuele pijn van mensen en organisaties (werkloosheid, onrust, armoede, burnout, psychische ziekten, “anorexia-scenario’s”) en met de collectieve pijn van de mensheid als geheel (klimaatverandering, droogte, overstromingen, schaarste, natuurrampen, vernietiging).
Lees meer


De dynamische context van Public management

Doordat de overheid te maken heeft met een toenemende bedrijfsmatigheid, vervagen enigszins de grenzen tussen ‘publiek’ en ‘privaat’. Een probleem hierbij is dat de overheid geen marktmechanisme kent. Een recente ontwikkeling is dat er meer oog is is voor de verschillen tussen overheidsorganisaties. Maatwerk is geboden.
Lees meer



2010

Waarin onderscheidt een MSc Bedrijfskunde zich van een MBA?

Sinds de invoering van de Bachelor-Master structuur bieden universiteiten ook masteropleidingen aan. Een aan een universiteit afgestudeerde bedrijfskundige krijgt dan de mastertitel ‘Master of Science’ (MSc). Via enkele universiteiten wordt de masteropleiding Bedrijfskunde ook aangeboden als universitaire managementopleiding voor managers met een afgeronde hbo-opleiding en enkele jaren werkervaring. Waarin onderscheiden deze universitaire MSc-opleidingen zich van andere masteropleidingen voor managers?
Lees meer


Wat we altijd op gevoel deden, is nu concreet geworden.

Het komt niet vaak voor dat twee deelnemers van een opleiding van Transfergroep Rotterdam samen een onderneming runnen. In 2006 trokken zij de stoute schoenen aan om KompAss op te starten. Gezien de snelle groei van hun bedrijf volgden zij de opleiding VO Management van Transfergroep om zo meer vorm te geven aan hun nieuwe functie als ondernemer maar vooral als manager.
Lees meer


Werkervaring ontmoet academische verdieping

Als professional functioneer je al een behoorlijke tijd prima op de plek waar je zit, maar je wilt je verder ontwikkelen. Je hebt behoefte aan meer verdieping. De basis van gevolgde opleidingen in het verleden en werkervaring in de praktijk zijn niet meer voldoende om met de voortdurend veranderende vragen en eisen van politiek en samenleving om te gaan.
Lees meer


Kennisnetwerk voor inkoop en supply management

We leven in een spannende tijd. De maatschappij staat voor heel nieuwe vraagstukken: hoe kunnen we de groeiende kloof tussen rijk en arm op aarde dichten? Hoe stoppen we de klimaatsverandering en dringen we de CO2-uitstoot terug? Hoe houden we in eigen land de zorg en pensioenen betaalbaar? Organisaties die in de 21e eeuw succesvol willen zijn, moeten aansluiten bij deze maatschappelijke ontwikkelingen.
Lees meer


Ik ben er een ander mens door geworden

In 2001 ben ik begonnen met leidinggeven en daar had ik geen opleiding in. Ik deed het puur op intuïtie. Af en toe ging dat heel goed en af en toe liep dat uit de klauwen en dan dacht ik: hoe heb ik dat toch kunnen doen?
Lees meer


Integratie van post HBO opleidingen in management development projecten

Post-hbo's kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan management development (MD) trajecten binnen organisaties. Een groeiend aantal bedrijven kiest dan ook voor integratie van deze opleidingen in MD-trajecten. Wat is voor de medewerkers de betekenis van post-hbo voor het MD-beleid? Voorwaarden en kenmerken van een trend besproken.
Lees meer


De Kwaliteit van Professional Masteropleidingen in het Hoger Onderwijs

In de loop van de jaren zijn in Nederland verschillende typen masteropleidingen voor de werkende professional ontwikkeld. Deze opleidingen hadden voor de invoering van de bachelor- masterstructuur (2003), en in tegenstelling tot de universitaire doctoraalopleidingen, geen wettelijk erkende status.
Lees meer


Persoonlijk Leiderschap begint in Jezelf, bij Jezelf

'Be the change you want to see in the world', stelde Mahatma Gandhi. Deze geestelijke leider is een voorbeeld van iemand die leefde vanuit zijn eigen kracht.
Lees meer


Fundament voor de top

De trainings- en opleidingsmarkt is aan allerlei veranderingen onderhevig. Bepaalde ontwikkelingen vereisen een andere inhoud aan trainingsprogramma's. Alleen die opleidingsinstuten, die hun trainingen en opleidingen aanpassen zullen in staat zijn een grote meerwaarde te leveren aan deelnemers..
Lees meer


Executive Master Programmes

Executive MBA-programma's kosten aanzienlijk meer dan andere deeltijds MBA-opleidingen, en leveren ook veel meer op. Wat is het verschil tussen een Executive MBA en een deeltijd-MBA? En waarin onderscheidt een goede Executive MBA zich van een gewone Executive MBA?
Lees meer


Grote Behoefte aan Specifieke Masteropleidingen

Guus de Mari is senior projectmanager bij Delft TopTech, school of executive education van de TU Delft. In zijn loopbaan heeft hij vele bedrijfsopleidingen ontwikkeld, vooral in de ICT-sector. Sleutelwoorden bij het ontwerpen van een opleiding zijn voor hem:
Lees meer


Goed managen kun je leren

Een opvolger in een MKB-familiebedrijf, nu nog manager van een afdeling, wil een goede manager zijn, voordat hij over drie jaar eindverantwoordelijke is. Een manager van een productieafdeling in een grote onderneming wil ook goed managen, als opmaat voor zijn volgende carrierestap.
Lees meer


Goed managen kun je leren...

Een opvolger in een MKB-familiebedrijf, nu nog manager van een afdeling, wil een goede manager zijn, voordat hij over drie jaar eindverantwoordelijke is. Een manager van een productieafdeling in een grote onderneming wil ook goed managen, als opmaat voor zijn volgende carrièrestap.
Lees meer


Waar professionals en sporters elkaar ontmoeten

Sport en bedrijfsleven hebben meer met elkaar te maken dan menigeen zou denken. Topsporters en professionals in het bedrijfsleven willen allebei hogerop komen en de technieken die ze daarvoor kunnen gebruiken, vertonen opvallende overeenkomsten.
Lees meer


Tips voor de top

Marike van Zanten is freelance journalist. Voor haar boek ‘Mevrouw, mijne heren...’ interviewde ze 25 topvrouwen over hun drijfveren, carriérestrategie en persoonlijke offers. Het boek biedt de aanstormende generatie vrouwen een routekaart voor de top en was genomineerd voor Managementboek van het Jaar 2006.
Lees meer


Filosoferen is goed voor Managers

Belangstelling voor filosofie is niet vanzelfsprekend, bij managers en organisatiekundigen. Filosofie is immers niet 'nuttig', zoals Bedrijfskunde, ICT of Marketing. Diepzinnige vragen, zoals: "Waarom is er Iets - en niet veeleer Niets?", zijn misschien wel grappig of verrassend, maar zij leveren geen bruikbare tips of 'handvatten' voor beleid.
Lees meer


Leiderschap en Strategisch Opereren in de Public Health

Leiderschap en strategisch opereren in de public health zijn van wezenlijk belang om dit boeiende, maar ook uitermate complexe werkterrein goed en volledig tot zijn recht te laten komen. De public health verdient veel meer waardering dan ze op dit moment krijgt. De (toekomstige) sleutelfiguren in de public health dienen de wegen te vinden om deze erkenning ook daadwerkelijk te krijgen.
Lees meer


Permanente Educatie: Educatieve Carrière of echt een Leven Lang Leren?

Onderzoek toont aan dat in vier van de vijf gevallen mensen een opleiding volgen vanwege hun werk of om een (andere) baan te vinden. De vijfde leert puur uit nieuwsgierigheid. ‘Wie zijn opleiding verwaarloost, loopt de rest van zijn leven kreupel’, zei Plato al.
Lees meer


Duurzame HR

Mensen willen ook binnen de organisaties waar zij werken actief bijdragen aan een betere wereld. Dat biedt HR de kans om de ontwikkeling van medewerkers zodanig te sturen dat zij hét verschil maken voor een duurzame organisatie én voor een duurzame wereld!
Lees meer


Publieke managers leren erop te vertrouwen dat ze het goed doen.

Studeren naast je werk; waarom zou je, als je al heel ervaren bent, een verantwoordelijke baan hebt en een volle agenda? Juist voor publieke managers geldt dat ze zichzelf en hun omgeving goed moeten kennen om in te kunnen spelen op de snel veranderende vragen en eisen van politiek en maatschappij.
Lees meer


De toekomst van de public Controller

De functie van een public controller is de afgelopen tien jaar enorm geëmancipeerd. De vraag is in welke richting de toekomstige controlfunctie zich gaat bewegen nu er zowel binnen als buiten het vak nieuwe vragen, eisen en organisatieconcepten ontstaan. Dus, wat is de waarde van public control? Het is een uitdaging voor de controller om vanuit een gedegen bedrijfseconomische kennis professioneel mee te denken in de beleidvoorbereiding en –uitvoering.
Lees meer


De Rol van Masteropleidingen bij Technologische Innovatie

De Nederlandse kenniseconomie verliest momentum: het aantal afgestudeerden in de exacte studierichtingen daalt, de uitgaven voor research & development liggen onder het ambitieniveau van de Europese Unie, Nederland verliest terrein op de ranglijst van Europese kenniseconomieën en de klachten over het universitaire klimaat worden steeds luider. Deze kenschets van een recent verschenen SER advies is tegelijkertijd een uitdaging voor de executive Masteropleidingen van de TU Delft en van de andere technische universiteiten om hierin verandering aan te brengen.
Lees meer