2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  

2018


2012

Meer rendement met action learning

Action Learning is een leerfilosofie die in de jaren ’40 is ontwikkeld door de Britse managementconsultant en professor Reg Revans (1907-2003). Het is ontstaan toen Revans managers van een kolenmijn in kleine groepen met elkaar liet samenkomen om ervaringen te delen en elkaar vragen te stellen over wat ze hadden gezien en gehoord.
Lees meer



2011

Gebruik Goed voor Beter

Wat is het meest succesvolle verhaal dat jij kunt vertellen over je organisatie? Stel je voor dat je op een dag met alle medewerkers zulke verhalen uitwisselt. En stel je voor dat dit leidt tot veranderingen binnen de organisatie, die worden gedragen door alle betrokken medewerkers...
Lees meer


Het succes van de parttime Master of Science Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen

De parttime studie Master of Science Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen start elke editie zowel in Groningen als in Zeist met volle groepen. De belangstelling is enorm. Waar komt deze belangstelling vandaan en hoe is het succes van deze studie te verklaren?
Lees meer


Leiderschap in perspectief

Leidinggeven kent een aantal verwarrende paradoxen: de manager moet targets halen en goed zijn voor de medewerkers, “Think global, Act local”, veranderen en het overzicht houden, samenwerken en concurreren. De ontwikkelingen in het denken over Management Development vertoont een accentverschuiving van het traditionele managementdenken naar leiderschapsdenken gericht op authenticiteit, creatie en het toevoegen van waarden. In dit artikel onderzoek ik hoe Management Development zich heeft ontwikkeld en zoek ik naar wat nodig is om Management Development in de toekomst effectief te laten zijn.
Lees meer


Parttime bedrijfskunde studeren: de moeite waard?

Als studenten bedrijfskunde gevraagd wordt waarom zij voor een parttime studie bedrijfskunde gekozen hebben, luidt het antwoord meestal dat zij de voorkeur geven aan een brede en praktische studie. Een grote mate van afwisseling in vakken, thema's, literatuur en ook docenten spreekt kennelijk tot de verbeelding.
Lees meer



2010

Integratie van post HBO opleidingen in management development projecten

Post-hbo's kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan management development (MD) trajecten binnen organisaties. Een groeiend aantal bedrijven kiest dan ook voor integratie van deze opleidingen in MD-trajecten. Wat is voor de medewerkers de betekenis van post-hbo voor het MD-beleid? Voorwaarden en kenmerken van een trend besproken.
Lees meer


Een goede opleiding betaalt zichzelf terug

Om succesvol te zijn, moeten werknemers van organisaties hun eigen competentie bevorderen. Onontbeerlijk hierbij is scholing. Goede programma's hiervoor zijn veelomvattend en arbeidsintensief; opportunistische 'vluggertjes' hebben geen positief effect. De Master-programma's koppelen hoge tijdskosten aan grote baten.
Lees meer


Referenties, CV's en selectiegesprekken zijn slechte voorspellers

De meest gebruikte methoden om kandidaten te selecteren voor een functie blijken niet of nauwelijks voorspellende waarde te hebben. Uit referenties, CV's en zelfs selectiegesprekken valt eigenlijk niet op te maken of iemand succesvol zal zijn in een baan of niet.
Lees meer


Action Learning & Management Development

Door het bijwonen van lezingen, surfen op internet en het lezen van bestsellers van goeroes blijven managers op de hoogte van de nieuwe theorieën. Nu is papier geduldig en is ‘weten’ en ‘kennen’ totaal iets anders dan ‘kunnen’ en ‘zijn’.
Lees meer


Fundament voor de top

De trainings- en opleidingsmarkt is aan allerlei veranderingen onderhevig. Bepaalde ontwikkelingen vereisen een andere inhoud aan trainingsprogramma's. Alleen die opleidingsinstuten, die hun trainingen en opleidingen aanpassen zullen in staat zijn een grote meerwaarde te leveren aan deelnemers..
Lees meer


MBA en Management: Een sterke combinatie

In veel organisaties spelen dezelfde thema's binnen management. Vanwege de moeilijke economie is er veel aandacht voor de verbetering van de interne performance. Sterk terugkerende thema's zijn resultaatgerichtheid, werken met performance-indicatoren, kosten en cash flow, focus op de klant en het uitdragen van ondernemerschap.
Lees meer


Executive Master Programmes

Executive MBA-programma's kosten aanzienlijk meer dan andere deeltijds MBA-opleidingen, en leveren ook veel meer op. Wat is het verschil tussen een Executive MBA en een deeltijd-MBA? En waarin onderscheidt een goede Executive MBA zich van een gewone Executive MBA?
Lees meer


ZEPcompany: plaatst jezelf out of the box!

Trendanalisten weten het al; in de komende jaren zal 25% van de beroepsbevolking weer gaan jobhoppen, na een recessieperiode waarbij professionals bleven zitten waar zij zaten.
Lees meer


Management by Spreadsheet

De afgelopen decennia zijn gekenmerkt door onrust in onze financiële wereld. Schandalen binnen bedrijven die creatief – zeg maar gerust frauduleus – met hun jaarcijfers zijn omgegaan, hebben (financiële) wonden in onze maatschappij achtergelaten.
Lees meer


Durf Duurzame Effectiviteit te Eisen bij Opleiding-op-Maat

Nederlandse bedrijven en non-profitorganisaties investeren miljoenen als het gaat om management, leiderschap en persoonlijke effectiviteit. Zowel beginnende professionals als ervaren managers worden naar opleidingen, trainingen en cursussen gestuurd met vele goede intenties en mooie doelstellingen, maar het ‘terugval-verschijnsel’ is bekend.
Lees meer


Stop met trainen!

"Volgens mij gooi ik 50% van mijn opleidingsbudget zo in het water" zo verzucht de gemiddelde P&O-er zich wel eens. En deze uitspraak onderschrijven we direct. Bezint voor u begint is ons motto.
Lees meer


We profiteren nog dagelijks van de opgebouwde kennis

In 2009 rondden Thomas Hoeven, Patrick Tetteroo en Lucas de Koning hun opleiding Register bedrijfskunde af bij Transfergroep Rotterdam. Thomas en Lucas startten meteen in het tweede jaar, terwijl Patrick eerst de voorbereidende opleiding afrondde. Transfergroep streeft ernaar om haar opleidingen perfect op elkaar aan te laten sluiten.
Lees meer


Anticyclisch opleiden, doen!

De economische storm die de wereld teistert lijkt nog lang niet te gaan liggen. Al zijn de ergste klappen in de financiële wereld nu misschien gevallen, de echte economie maakt zich op voor een moeilijke periode. Ten tijde van economische neergang zien we bedrijven en individuele kandidaten voor bedrijfsopleidingen en bachelor- of masterstudies plots kopschuw worden. Opleidingsplannen worden op de lange baan geschoven, budgetten bevroren. En dat terwijl het nu juist essentieel is om in medewerkers te investeren. Moeilijke tijden vragen immers om competent personeel en om het vasthouden en ontwikkelen van talent. Daarbij moet opleiden niet worden gezien als een kostenpost, maar als een investering die dubbel en dwars wordt terugverdiend.
Lees meer


Afgestudeerd is Uitgestudeerd?

Lerende organisaties staan volop in de belangstelling. Het inzicht breekt door dat alleen organisaties met een hoogontwikkeld leervermogen overeind zullen blijven. Continu lerende individuen zijn daarin een noodzakelijke maar geen voldoende voorwaarde. Pas als de individuele leerervaringen worden gedeeld met collega's en geïntegreerd in het voortbrengingsproces van producten en diensten, is sprake van een lerende organisatie. Een goede Masteropleiding leert deelnemers te leren en sluit aan op individuele en collectieve leerbehoeften.
Lees meer


De kracht van integrale HRD

De academy for Learning and Development (A4LD) is een particuliere aanbieder van een integraal ontwikkelprogramma voor de HRD professional. Doelstelling is om het HRD werkterrein te ondersteunen met een totaal aanbod van dienstverlening. Varierend van gevalideerde en certificerende post-HBO leergangen op HRD gebied tot een compleet conceptueel aanbod voor de inrichting van Corporate Academies.
Lees meer