2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  

2018


2011

De spil in de organisatie - behoefte aan vaardigheidsontwikkeling bij managers

Hans Streng is directeur en oprichter van Streng, Dijkerman & Partners. Streng heeft sinds 1995 meer dan 2500 zogenoemde middle managers opgeleid en kan ongetwijfeld de eerste prangende vraag over deze 'ongelukkige' benaming beantwoorden.
Lees meer


Vraag en aanbod in de wereld van leven lang leren

Europa en de Verenigde Staten positioneren zich als kenniseconomieën. Hierin vormen kenniswerkers de spil. Om hun expertise te onderhouden moeten deze kenniswerkers hun ‘leven lang’ blijven leren. Over de wenselijkheid van deze voorstelling van zaken valt weinig af te dingen. Over de werkelijkheid des te meer.
Lees meer



2010

Het nieuwe leren

Iedereen heeft het tegenwoordig over het Nieuwe Werken: tijd- en plaatsonafhankelijk werken, overal bij kunnen en altijd bereikbaar zijn. Uitgangspunt in dit concept is flexibiliteit. Een begrip dat ook in opleidingenland zijn intrede heeft gedaan. Bij Capgemini Academy gaat het zelfs veel verder dan tijd- en plaatsonafhankelijkheid. Daar staat de cursist volledig centraal met zijn individuele kennis, vaardigheden, leervoorkeuren, ambities en drukke agenda. En dat maakt deze Flexibele Leerroute tot een succesvol en veelgevraagd traject. Want het nieuwe werken vraagt ook om een nieuwe manier van leren.
Lees meer


Loopbaangesprek: kort en krachtig

Loopbaangesprekken hebben doorgaans een sterk inventariserend karakter (vaak ook met uitgebreide formulieren) maar de uitkomsten zijn meestal zeer vrijblijvend. Geen wonder dat deze gespreksvorm na een flitsende introductie al snel als nodeloos verplichtend en tijdverspillend wordt ervaren….
Lees meer


Duurzame HR

Mensen willen ook binnen de organisaties waar zij werken actief bijdragen aan een betere wereld. Dat biedt HR de kans om de ontwikkeling van medewerkers zodanig te sturen dat zij hét verschil maken voor een duurzame organisatie én voor een duurzame wereld!
Lees meer


Afgestudeerd is Uitgestudeerd?

Lerende organisaties staan volop in de belangstelling. Het inzicht breekt door dat alleen organisaties met een hoogontwikkeld leervermogen overeind zullen blijven. Continu lerende individuen zijn daarin een noodzakelijke maar geen voldoende voorwaarde. Pas als de individuele leerervaringen worden gedeeld met collega's en geïntegreerd in het voortbrengingsproces van producten en diensten, is sprake van een lerende organisatie. Een goede Masteropleiding leert deelnemers te leren en sluit aan op individuele en collectieve leerbehoeften.
Lees meer