2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  

2018


2011

Praktisch handvat voor effectiever functioneren

Vraagstukken waar u bij herhaling tegenaan loopt, belemmerende patronen in uw manier van denken, voelen en doen… Herkenbaar, dat zeker. Maar hoe krijgt u inzicht in uw valkuilen en kwaliteiten en hoe leert u de ander beter te doorzien en begrip te krijgen voor mensen en situaties? Samen met een tweetal collega’s ontwikkelde Hugo Hoetink, senior trainer en consultant bij Horizon Training & Ontwikkeling, een persoonlijkheidstypologie die hierop antwoord kan geven. Kijk in de spiegel en maak kennis met de Voelerdenker, Voelerdoener en Denkerdoener!
Lees meer


Leiderschap anno 2011

U bent senior manager, projectleider en/of adviseur en beschikt inmiddels over behoorlijk wat gereedschap om uw taken goed uit te voeren. Desondanks blijft het laveren tussen verschillende tegengestelde krachten of dilemma’s die op uw pad komen. De realiteit is een voortdurende zoektocht. Hoe combineer ik een focus op resultaat en zorg voor mijn mensen? Hoe combineer ik verandering en de nodige stabiliteit? Hoe ga ik om met concurrentie en samenwerking? Kortom, wat is de essentie van hedendaags leiderschap? May Ing Tan, senior trainer en essentiecoach bij Horizon Training & Ontwikkeling, heeft daar zo haar eigen mening over.
Lees meer


Presenteren in voor- én tegenspoed

Berend kijkt nog snel een keer op zijn horloge: 14:58, nog 2 minuten. Hij spreekt zichzelf opbeurend toe: “Ja, je kan het”. Gefluister vanuit de volle vergaderzaal, geschuif van stoelen, met een doffe klik sluit de deur. Een korte knik van het kale gerimpelde hoofd van de directeur is het startsein. Het glas bronwater trilt op het harde matglas van het katheder. De laatste blik op zijn spiekblaadje, het plakt aan zijn warme handen. Terwijl zijn hart in zijn keel klopt en zijn maag zich verkrampt schraapt hij zijn droge keel. Zijn stem klinkt hem bij de eerste woorden onbekend en onzeker in zijn oren. Priemend staart zijn hele team hem aan.
Lees meer



2010

Generatie Y en leiderschap

Zo langzamerhand kan een klein boekenplankje gevuld worden met boeken over Generatie Y (en Generatie Einstein) in huidige organisaties. Bedrijven realiseren zich dat deze jonge mensen een ander soort medewerkers zijn dan ze tot nu toe gewend zijn. Ze zijn slimmer, sneller en vinden andere oplossingen. Ze zijn creatief en multidisciplinair en ze weten zich staande te houden in zeer complexe omgevingen. Een generatie supermedewerkers dus? Helaas is er ook een keerzijde. Je moet ze namelijk wel prikkelen anders haken ze snel af. De huidige generatie jonge medewerkers vraagt om aandacht voor persoonlijke en professionele ontwikkeling en om een specifiek soort leiderschap!
Lees meer


Integratie van post HBO opleidingen in management development projecten

Post-hbo's kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan management development (MD) trajecten binnen organisaties. Een groeiend aantal bedrijven kiest dan ook voor integratie van deze opleidingen in MD-trajecten. Wat is voor de medewerkers de betekenis van post-hbo voor het MD-beleid? Voorwaarden en kenmerken van een trend besproken.
Lees meer


Postbank Master of Marketing biedt added value voor marketeers én....

Postbank staat bekend als de meest succesvolle marketinggeoriënteerde organisatie in de financiële sector. Binnen Postbank zijn zo'n driehonderd hoogopgeleide marketeers direct betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van het marketingbeleid. De opleiding Master of Marketing biedt de Postbank marketeers de gelegenheid zich op een zeer hoog niveau te professionaliseren in hun vakgebied.
Lees meer


De Achtbaan van de Arbeidsmarkt De Noodzaak van Permanente Educatie

Dat permanente educatie noodzakelijk is, daar zijn we het nu wel over eens. Lastiger is om aan te geven wat in welke situatie nuttig of noodzakelijk is. Het aanbod van het postinitiële onderwijs is immers enorm en geen loopbaan, carriére of persoon is hetzelfde. Elke situatie vraagt om zijn eigen afwegingen.
Lees meer


Mediation: leren, afleren, aanleren

Mediation is een manier om mensen zonder tussenkomst van een rechter of arbiter een oplossing van hun probleem te laten vinden. Een oplossing waarover de betrokkenen maximaal zeggenschap houden en de mediator als neutrale, onpartijdige derde het proces begeleidt.
Lees meer


De Zeven Eigenschappen van de Effectieve Architect

ICT architectuur begint zo langzamerhand volwassen te worden. Er is al veel nagedacht over de succesfactoren van architectuur en inmiddels zijn we met zijn allen ook tot het inzicht gekomen dat effectiviteit van architectuur – en van de architect- niet alleen afhangt van technische hoogstandjes, maar ook van de mate waarin architectuur rekening houdt met de menselijke factor..
Lees meer


Loopbaangesprek: kort en krachtig

Loopbaangesprekken hebben doorgaans een sterk inventariserend karakter (vaak ook met uitgebreide formulieren) maar de uitkomsten zijn meestal zeer vrijblijvend. Geen wonder dat deze gespreksvorm na een flitsende introductie al snel als nodeloos verplichtend en tijdverspillend wordt ervaren….
Lees meer


Een goede coach is lui

Als managen de dingen goed doen is, dan is leidinggeven de goede dingen doen. Coachen ligt dichter bij leidinggeven dan bij managen. Het is ook mens / medewerker georiënteerd en gericht op het ‘raken’ van medewerkers om zich persoonlijk en professioneel te ontwikkelen. In dit artikel komen een aantal basisvaardigheden en houdingsaspecten aan de orde die een coach onderscheiden van een goede coach.
Lees meer