2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  

2018


2011

Moderne leiders vragen ander soort MBA

Op vele plekken in de wereld vindt een soort uitputting plaats. Niet alleen worden de natuurlijke hulpbronnen schaarser en verslechtert het milieu, ook steeds meer mensen raken gedemotiveerd of zelfs psychisch, mentaal en emotioneel uitgeput. Als dit zo doorgaat krijgen we steeds vaker te maken met de individuele pijn van mensen en organisaties (werkloosheid, onrust, armoede, burnout, psychische ziekten, “anorexia-scenario’s”) en met de collectieve pijn van de mensheid als geheel (klimaatverandering, droogte, overstromingen, schaarste, natuurrampen, vernietiging).
Lees meer


Effectief functioneren in een managementteam

Het verhogen van de effectiviteit en efficiency van managers door middel van management trainingen is een ‘hot issue’ waar bedrijven graag gebruik van maken. Het belang van vakinhoudelijke zaken neemt af en er wordt steeds vaker een beroep gedaan op communicatieve vaardigheden. Er wordt in toenemende mate beoordeeld op de effectiviteit van de omgang met medewerkers en hoger management, met klanten en anderen binnen en buiten de organisatie.
Lees meer



2010

Werkervaring ontmoet academische verdieping

Als professional functioneer je al een behoorlijke tijd prima op de plek waar je zit, maar je wilt je verder ontwikkelen. Je hebt behoefte aan meer verdieping. De basis van gevolgde opleidingen in het verleden en werkervaring in de praktijk zijn niet meer voldoende om met de voortdurend veranderende vragen en eisen van politiek en samenleving om te gaan.
Lees meer


Integratie van post HBO opleidingen in management development projecten

Post-hbo's kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan management development (MD) trajecten binnen organisaties. Een groeiend aantal bedrijven kiest dan ook voor integratie van deze opleidingen in MD-trajecten. Wat is voor de medewerkers de betekenis van post-hbo voor het MD-beleid? Voorwaarden en kenmerken van een trend besproken.
Lees meer


ING maakt medewerker tot ondernemer van zijn eigen loopbaan

ING besteedt veel aandacht aan de competentieontwikkeling van zijn medewerkers en heeft daarvoor een geïntegreerd plan ontwikkeld: het Click-Call-Face concept. De reden hiervoor is niet de krapte op de arbeidsmark, want volgens Ton Hopmans, hoofd van het Service Center Learning, creërt een bedrijf zijn eigen krapte als het zijn menselijk potentieel niet optimaal benut.
Lees meer


Strategisch Opleiden

Bedrijven en organisaties besteden gemiddeld rond de 5 % aan opleidingen. Dat betekent dat er een behoorlijke hoeveelheid geld geïnvesteerd wordt in deskundigheidsbevordering van medewerkers. Allerlei vormen van opleiding en training vallen hieronder, van het bijwonen van een seminar tot het volgen van een meerjarige opleiding.
Lees meer


Hoe blijf je stress de baas?

Trainer George Kerkhoven werkt in zijn trainingen met HeartMath, een biofeedbackmethode. Deze werkwijze helpt stressreacties een positieve en gezonde draai te geven. Het grote voordeel is dat je zo je energiebalans en prestatievermogen duurzaam verbetert.
Lees meer


Communiceren in verandering

Een groeiend en bloeiend bedrijf, goede jaarcijfers, een mooie omzet, een leuk team: alles loopt prima. Soms voel je een licht gevoel van trots, want jij bent manager van de vijftig collega's die er werken..
Lees meer


Durf Duurzame Effectiviteit te Eisen bij Opleiding-op-Maat

Nederlandse bedrijven en non-profitorganisaties investeren miljoenen als het gaat om management, leiderschap en persoonlijke effectiviteit. Zowel beginnende professionals als ervaren managers worden naar opleidingen, trainingen en cursussen gestuurd met vele goede intenties en mooie doelstellingen, maar het ‘terugval-verschijnsel’ is bekend.
Lees meer


Stop met trainen!

"Volgens mij gooi ik 50% van mijn opleidingsbudget zo in het water" zo verzucht de gemiddelde P&O-er zich wel eens. En deze uitspraak onderschrijven we direct. Bezint voor u begint is ons motto.
Lees meer


Maak Werk van Geluk op je Werk

Gelukkige mensen zijn productiever, creatiever, innovatiever en beter bestand tegen werkdruk. Organisaties besteden daarom steeds meer aandacht aan het geluk van medewerkers. “Als mensen onvoldoende gelukkig zijn in hun werk, heb je daar als werkgever of leidinggevende concreet last van”.
Lees meer


Een goede coach is lui

Als managen de dingen goed doen is, dan is leidinggeven de goede dingen doen. Coachen ligt dichter bij leidinggeven dan bij managen. Het is ook mens / medewerker georiënteerd en gericht op het ‘raken’ van medewerkers om zich persoonlijk en professioneel te ontwikkelen. In dit artikel komen een aantal basisvaardigheden en houdingsaspecten aan de orde die een coach onderscheiden van een goede coach.
Lees meer


Coaching en coaches steeds professioneler

Coachen is een betrekkelijk jong vak dat in hoog tempo professionaliseert. Dit hangt samen met de toenemende druk die zowel managers als medewerkers in organisaties ervaren.
Lees meer


Afwegingen die je dient te maken bij de keuze van een opleiding

Wie besluit een opleiding naast een (fulltime) baan te gaan volgen is gemotiveerd. Die motivatie kan van buiten komen (de organisatie waar je werkt eist of stimuleert het) of vanuit jezelf (intrinsieke zelfontwikkeling). Wie begonnen is met het volgen van een opleiding merkt dat het vaak moeilijk is gemotiveerd te blijven.
Lees meer


Coachen op Wetenschappelijke Basis

Vorig jaar september startte Schouten & Nelissen University de nieuwe opleiding Master Coaching in Organisaties (MCO). De masteropleiding biedt wetenschappelijke kennis en achtergronden op het gebied van coaching en slaat een brug tussen wetenschap en coachingspraktijk. Dit was precies waar deelnemer Hans Kroeze (senior-ICT-Auditor bij UWV) naar op zoek was.
Lees meer